بانس-ریت-bounce-rate-چیست؟-HamiSys-آموزشگاه-حامی

بانس ریت Bounce Rate چیست؟ راهکار کلیدی کاهش آن

بانس ریت نزولی! یا کاهش نرخ پرش از سایت شما از مهم ترین شاخص ها در سئوی سایت شما است که باید به آن به صورت ویژه توجه کنید. هرچه ارائه دهنده محصول و خدمات با کیفیت باشید اما نرخ پرش از سایتتان بالا باشد، بعد از مدتی با مشکل مواجه می شوید و حتی امکان دارد رونق کسب و کارتان را تحت شعاع قرار دهد. با حامی همراه باشید که در این آموزش قصد داریم راهکار های کلیدی و مهم را با شما به اشتراک بگذاریم تا Bounce Rate سایت خود را کاهش دهید.
در دنیای شلوغ و پرشتاب اینترنت، جلب توجه کاربران و نگه داشتن آنها در وب‌سایتتان کار آسانی نیست! بانس ریت (Bounce Rate) مانند یک چراغ راهنما عمل کرده و نشان گر این است که چه تعداد از بازدیدکنندگان بعد از مشاهده یک صفحه، بدون انجام هیچ اقدامی، سایت شما را ترک می‌کنند.
در این مقاله آموزشی جذاب، نگاهی به بانس ریت خواهیم داشت و به بررسی مفاهیم کلیدی، روش‌های محاسبه و راهکارهای کاهش آن می‌پردازیم.

بانس ریت چیست؟

فرض کنید کاربری با جستجوی کلمه‌ای خاص یا کلیدواژه شما در گوگل، به صفحه وب‌سایت شما می‌رسد. حال به جای اینکه در سایتتان بگردد و محتوا های دیگر را ببیند، *بلافاصله دکمه بازگشت مرورگر را کلیک می‌کند و از صفحه خارج می‌شود. این اتفاق را اصطلاحاً “بانس” یا “پریدن” می‌نامند.
نرخ پرش یا بانس ریت، درصدی از بازدیدکنندگانی اند که بعد از مشاهده تنها یک صفحه، ( و در بازه زمانی نسبتا کوتاه)،از سایت شما خارج می‌شوند. به عبارت دیگر، این نرخ نشان می‌دهد که چه تعداد از بازدیدکنندگان، تمایلی به تعامل با محتوای وب‌سایت شما و انجام اقدامات مورد نظرتان (مانند خرید، عضویت در خبرنامه ، حتی بازدید مطالب دیگر از سایتتان و …) ندارند.

محاسبه بانس ریت

محاسبه بانس ریت کار ساده‌ای است. کافی است تعداد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده می‌کنند را به کل بازدیدکنندگان صفحه تقسیم کرده و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید.
فرض کنید در یک ماه، ۱۰۰۰ بازدیدکننده به صفحه اصلی وب‌سایت شما آمده‌اند. از این تعداد، ۴۰۰ نفر بعد از مشاهده صفحه اصلی، از سایت خارج شده‌اند. در این صورت، بانس ریت شما ۴۰% خواهد بود.

فرمول محاسبه بانس ریت:

(تعداد بازدیدکنندگان با یک بازدید صفحه / کل بازدیدکنندگان صفحه) * ۱۰۰

تفسیر بانس ریت

نرخ پرش ایده‌آل، به نوع وب‌سایت و محتوای آن بستگی دارد. به طور کلی، برای وب‌سایت‌های خبری و وبلاگی، بانس ریت ۴۰ تا ۶۰ درصد قابل قبول است. اما برای وب‌سایت‌های فروشگاهی و لندینگ پیج‌ها، این نرخ باید به مراتب پایین‌تر باشد و حداکثر ۳۰ درصد را شامل شود.

عوامل بالا بودن بانس ریت

عوامل متعددی می‌توانند باعث افزایش بانس ریت شوند، از جمله:

  • محتوای نامناسب یا غیرمرتبط با نیاز کاربر: اگر محتوای صفحه شما با آنچه کاربر در جستجوی آن بوده است مطابقت نداشته باشد، به احتمال زیاد صفحه را ترک خواهد کرد.
  • طراحی نامناسب و رابط کاربری ضعیف: ناوبری دشوار، فونت‌های نامناسب، سرعت بارگذاری پایین و … می‌توانند تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش بانس ریت شوند.
  • عدم وجود فراخوان به اقدام (CTA): به کاربرانتان بگویید که چه کاری باید انجام دهند! دکمه‌های واضح و جذاب برای خرید، عضویت در خبرنامه، دانلود و … می‌توانند نرخ تبدیل و تعامل را افزایش دهند.
  • مشکلات فنی و عدم ریسپانسیو بودن: وب‌سایت شما باید در تمامی دستگاه‌ها (کامپیوتر، موبایل و تبلت) به درستی نمایش داده شود.
  • تبلیغات زیاد و آزاردهنده: حجم زیاد تبلیغات می‌تواند تمرکز کاربر را به هم زده و او را از سایت فراری دهد!

کاهش بانس ریت: پیش به سوی تعامل بیشتر!

با به کارگیری راهکارهای زیر می‌توانید بانس ریت وب‌سایتتان را به طور قابل توجهی کاهش دهید:

  • محتوای جذاب و مرتبط تولید کنید: محتوایی را به کاربران ارائه دهید که به نیازها و علایقشان پاسخ دهد. مختصر و مفید به نیاز کاربر پاسخ دهید! از عناوین جذاب، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت و لحنی مناسب استفاده کنید.
  • بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری (UX): وب‌سایتتان را به گونه‌ای طراحی کنید که استفاده از آن آسان و در عین حال لذت‌بخش باشد. ناوبری را ساده کنید، شما باید به جزئیات توجه بالایی داشته باشید و  فونت‌ها را به درستی انتخاب کنید؛
  • سرعت بارگذاری : سرعت لود صفحات را افزایش دهید و از المان‌های بصری جذاب استفاده کنید.
  • دعوت به اقدام (CTA) را فراموش نکنید: به کاربرانتان بگویید که چه کاری از آنها می‌خواهید انجام دهند. از دکمه‌های واضح و گویا با رنگ‌های متضاد و قابل تشخیص برای خرید، عضویت، دانلود و سایر اقدامات دلخواه استفاده کنید.

از پاپ‌آپ‌ها بصورت هوشمند استفاده کنید: با محتوا و زمان‌بندی درست، پاپ‌آپ‌ها می‌توانند نرخ تبدیل و تعامل را افزایش دهند. اما زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد.
وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه کنید: امروزه اکثر کاربران با گوشی‌های هوشمند خود وب‌گردی می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما در تمامی دستگاه‌ها به درستی نمایش داده می‌شود.
از ابزارهای آنالیز وب استفاده کنید: با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، می‌توانید رفتار کاربران در وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. با شناسایی نقاط ضعف و قوت، می‌توانید استراتژی‌های بهبود را تدوین کنید.

به خاطر داشته باشید
کاهش بانس ریت یک فرایند مستمر است! با صبر، حوصله و تلاش مداوم می‌توانید وب‌سایت خود را به محیطی جذاب و کاربرپسند تبدیل کنید که آن ها را ترغیب به تعامل و ماندن در سایت نماید.

3 هفته قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of حامی سیستم

حامی سیستم

آموزشگاه حامی

5 آموزش اخیر

آخرین مطالب از این قسمت برای شما در دسترس است