اهمیت-بیزنس-پلن-آموزشگاه-حامی-HamiSys

اهمیت داشتن بیزنس پلن در کسب و کارتان

اهمیت بیزنس پلن

اگر ندانید کجا می روید، اهمیتی ندارد کدام مسیر را انتخاب کنید! در ادامه مباحث مارکتینگ و سئو میخواهیم با پلان کسب و کار در دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم. برنامه‌ی کسب و کار یک ابزار استراتژیک است که به شما کمک می‌کند تا ایده‌ی کسب و کار خود را تأیید کنید، اهداف را تعیین کنید، منابع را مدیریت کنید، با ریسک‌ها و تغییرات مواجه شوید و با نهادهای مخاطب ارتباط برقرار کنید. در ادامه به برخی از مزایای مهم برنامه‌ی کسب و کار می‌پردازیم:

مزایای بیزنس پلن:

  • نقطه شروع کسب و کارتان را تعیین می کند
  • شما را از آمادگی خود و تیمتان آگاه می کند.
  • تعیین میزان ارزشمندی کسب و کار برای خودتان
  • قانع کردن سرمایه گذار
  • هدف گذاری دقیق
  • رسیدن به اهداف سریع تر و هوشمندانه تر

دقت داشته باشید که بیزنس پلن با بیزنس مدل متفاوت است، برای مثال در بیزنس مدل اجزایی داریم که نام آنها با اجزای بیزنس پلن یکیست. مانند :

  • ارزش پیشنهادی
  • کانال های ارتباطی
  • بخش بندی مشتریان
  • جریان درامدی
  • ساختار و هزینه

تفاوت بیزنس مدل و بیزنس پلن

بیزنس مدل  را میتوان مکانیزمی دانست که به ما می گوید چگونه و از طریق چه کانال هایی به سود مشخص برسیم. بیزنس مدل برای بازه ی بلند مدت کسب و کار نوشته می شود، اگر یک بار درست و اصولی تدوین شود، زیاد دست خوش تغییرات قرار نمی گیرد.

اما این در حالیست که بیزنس پلن یک چشم انداز برای * بازه ی زمانی مشخص  است که تعیین می کند در کوتاه مدت چه کار هایی انجام می دهیم تا به اهداف خود برسیم و متناسب با مرحله ایست که کسب و کار در آن قرار دارد.

بیزنس پلن وابسته به بلوغ و رشد کسب و کارتان است. اما بیزنس مدل وابسته به این بلوغ نمی باشد.

در طول زمان بیزنس مدل معمولا یکسان و بیزنس پلن دست خوش تغییرات است.

بوم-کسب-و-کار-حامی-سیستم
مدل بوم کسب و کار-بیزنس مدل

 

 

قبل از شروع بیزنس پلن باید موارد زیر انجام شود :

بررسی دقیق بازار موجود:

یعنی در حوزه فعالیت شما ، رقبای تجاری تان چه کارهایی انجام داده اند؟ رقبای خود را بشناسید ، فرایند خرید ، مکانیزم های پشتیبانی ، کانال های ارتباطی و … را باید بررسی کنید.

تدوین طرح توجیهی :

این مورد برای تقریبا تمامی کارها در کسب و کار به کار گیری می شود. مثال ساده و واضح از آن اینست که کمپین فروش این فصل شما آیا توجیه دارد؟ یا اضافه کردن محصول جدید آیا توجیه قابل قبول دارد؟

طرح توجیهی صرفا برای خود شماست که شمارا مجاب کند این کار اجرایی است یا خیر.

طرح توجیهی معمولا ۴ بعد دارد :

۱ . ویژگی های کالا یا خدمات product/ service :
در نظر داشته باشید که کالا با خدمات متفاوت است اما در کل این دونکته را در نظر بگیرید که
الف : کالا یا خدمات قابلیت ارائه دارد؟ مثال واضح این موضوع آیفون ۱۵ بدون رجیستر است!
ب : محصول یا خدمات شما تا چه اندازه برای مخاطب جذابیت دارد؟ همیشه از دید مخاطب نگاه کنید.

۲ . وضعیت صنعت و بازار industry / Market
کالای شما پر مصرف است؟ برای مخاطبان جذابیت دارد؟ بازار خوبی دارد؟
و آیا قابلیت رقابت کردن درآن را دارید؟

۳٫ مؤلفه های مالی :
برای دانستن و تعیین آن باید به این سؤالات پاسخ دهید
-این کار چقدر به سرمایه اولیه نیاز دارد؟ اعم از تجهیزات ، بازاریابی و…
-نقدینگی برای فعالیت های اجرایی آن چقدر خواهد بود؟
-در چه مراحلی نیاز به تزریق مالی و خروج مالی آن از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
-سود اقتصادی فعالیت شما چقدر است؟
-چه ریسک هایی در فعالیت شما وجود دارد؟ چه میزان از ریسک ها را می توان پوشش داد؟ با چه هزینه ای؟
-هزینه های بیمه و مالیات که به کسب و کارتان تحمیل می شود چه میزان خواهد بود؟

 

۴ .ملاحظات فردی / تیمی / سازمانی Entrepreneur & Organization
ایده شما چقدر با استعداد ها و توانمندی های فردی و تیمی شما خوانایی دارد؟
ظرفیت سازمانی در بهره برداری ازین فرصت چقدر است؟ ظرفیت تیم شما چقدر است؟

4 هفته قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of حامی سیستم

حامی سیستم

آموزشگاه حامی

5 آموزش اخیر

آخرین مطالب از این قسمت برای شما در دسترس است